מנהרת תשתית רב-מערכתית: הפתרון הלאומי לשיקום, הגנה ורציפות תפקודית ביישובים צמודי גדר

בעולם שלאחר ה-7 באוקטובר, התשתיות הן לא רק עניין של נוחות – הן עניין של חיים. מתקפת הטרור שחשפה את פגיעותם של יישובים סמוכי גדר, העלתה על סדר היום את הצורך הקריטי בהגנה על מערכות חיוניות – מים, חשמל, דלק, גז, תקשורת, ניקוז ועוד – גם בשעת חירום. הפתרון שמתחיל להכות שורש ונחשב כבר לפריצת דרך תשתיתית, הוא מנהרת תשתית רב-מערכתית (מתר"מ) – מבנה תת-קרקעי מתקדם, המאגד בתוכו מגוון מערכות תשתית, מוגנות, מנוטרות ונגישות בכל עת.

חומת המגן של התשתיות

בשונה מהטמנה קונבנציונלית של קווים בצדי דרכים ובשכבות רדודות באדמה, מנהרת תשתית רב-מערכתית יוצרת מרחב בטוח לתשתיות קריטיות – בעומק האדמה, בתוך מבנה בטון ממוגן. היא מאפשרת רציפות תפקודית, גם בעת לחימה, מגינה על מערכות התשתית מפני פגיעות ישירות, מסייעת לפעילות הכוחות בשטח ואף משמשת, בשעת הצורך, כפרוזדור מילוט.

עוטף תשתית – לא רק עוטף ישראל

המתר"מ מעניקה ליישובים צמודי גדר – הן בדרום והן בצפון – את היכולת לשרוד ולתפקד גם במצבים של הפסקות חשמל, תקשורת, או פגיעה פיזית בקווי הולכה.
תוך שימוש בטכנולוגיות בקרה חכמות, המנהרות מאפשרות תחזוקה רציפה, גישה מהירה לתקלות, והפחתת נזקים משמעותית.

גם ביטחון – גם קיימות

לצד ההיבט הביטחוני, קיימים יתרונות מובהקים נוספים:

  • שמירה על איכות הסביבה ומי התהום – מפני זיהומים ותחלואה.
  • קיים ארוך לכבישים – ללא חפירות חוזרות.
  • חיסכון כלכלי ארוך טווח – הודות לשימוש בחומרים פשוטים יותר והפחתת עלויות תחזוקה.
  • זרימת תנועה חופשית – הפסקת חפירות חוזרות בכבישים תצמצם תאונות, פקקים ועלויות ביטוח.

יתרונות נוספים

מעבר לרציפות התפקודית והביטחון, המתר"מ גם מאפשר ניצול מיטבי של הקרקע – ריכוז התשתיות במבנה תת-קרקעי מפנה שטחים יקרי ערך מעל פני השטח לטובת מגורים, תחבורה, מרחבים ציבוריים ושימושים עירוניים נוספים.
בנוסף, העובדה שכל המערכות מרוכזות במקום אחד ומתוכננות יחדיו, מצמצמת כמעט לגמרי בעיות של חפיפות, הצטלבויות והפתעות תכנוניות – ובכך מייעלת את תהליך התכנון והביצוע באופן משמעותי.
יתרון חשוב נוסף טמון בכך שאין צורך במיגון מכני נוסף לצנרת, מה שמאפשר שימוש בחומרים פשוטים וזולים יותר ללא התפשרות על הבטיחות – יתרון כלכלי ברור בפרויקטים רחבי היקף.

חזון לאומי אסטרטגי

כבר בשנת 2016 הכיר צוות עבודה בין-משרדי שמינה משרד האוצר במנהרות תשתית רב-מערכתיות כפרויקט בעל חשיבות לאומית, והמליץ על קידומן כפתרון מועדף להולכת תשתיות קריטיות בישראל. בשנת 2022 המליץ מטה התכנון הלאומי על הקמת רשות ממשלתית ייעודית לניהול הנושא – אך ההיבט הביטחוני לא עמד אז במוקד.
לאחר ה-7 באוקטובר, ברור כי הזמן לשינוי מערכתי הוא עכשיו: המנהרה הרב-מערכתית לא רק מגינה על תשתיות, אלא גם מהווה פרוזדור מילוט מוגן, מרחב תחזוקה מאובטח, ורכיב מרכזי בשמירה על רציפות תפקודית ביישובים צמודי גדר.

אינג' מיקי זק, מוביל בתחום וחבר בכל הצוותים הלאומיים שעסקו בנושא, תרם משמעותית לעיצוב המודלים, הנהלים והמתודולוגיות להקמה, תפעול ובטיחות של המנהרות בישראל. עם ניסיון בינלאומי עשיר וראייה מערכתית, זק מוביל כיום – דרך חברת INPROJECT – את חזית הידע והביצוע בתחום המתר"מים בארץ.

המסקנה ברורה: אם אנו רוצים עתיד בטוח יותר ליישובים שלנו, עלינו לשנות את החשיבה – ולעבור מתשתיות חשופות לתשתיות ממוגנות ומקושרות.
מנהרת התשתית הרב-מערכתית היא הבסיס לשיקום ולחוסן של מדינת ישראל בעידן של איום משתנה.